Ауыр салмақты таразылар (вагондық, автомобильдік, платформалық, бункерлік) өнеркәсіп кәсіпорындарында және саудада өндіріс процесінде Шикізат, жартылай фабрикаттар, дайын өнім ағындарын есепке алу тәжірибесінде ең көп таралған өлшеу құралы және бастапқы ақпарат көзі болып табылады. Бұл таразылардың техникалық және метрологиялық сипаттамалары ГОСТ талаптарына сәйкес келуі керек. Егер таразының сипаттамалары осы талаптарға сәйкес келмесе, онда олардың дұрыс емес көрсеткіштері өндірушілерге, жеткізушілерге, сатып алушыларға күтпеген зиян келтіруі мүмкін.

Таразы көрсеткіштерінің дұрыстығы метрологиялық бақылау органдары орындайтын тексеру нәтижелерімен расталады. Әдетте, таразыны тексеру М1 дәлдік класындағы салмақтарды қолдану арқылы жүзеге асырылады.

Таразыны тексеру процесі, мысалы, салмағы 60 тоннаға дейін немесе одан да көп автомобильдер, көп еңбекті қажет етеді. Тексеру барысында салмақтарды бірнеше рет жүктеу керек, бұл салмақтардың үлкен массаларын жылжытуды қажет етеді. Көбінесе, тексерушіде салмақтарды таразының ең үлкен шегіне (NPV) дейін жүктеу үшін талап етілетін салмақ жоқ, өйткені салмақтарды тексеру және түзету үшін салмағы 500 кг салмақтың аз мөлшерімен таразылау машиналары жиі қолданылады.

Сондықтан, ауыр салмақты таразыларды тексеру үшін, әдетте, таразының ең үлкен шегінің кемінде 25% сәйкес келетін жалпы салмағы бар таразының болуы жеткілікті болатын дәйекті алмастыру әдісі қолданылады.

Біз сондай-ақ таразыларды тексерудің салмақсыз әдісін ұсынамыз. Бұл әдіс кең қолданыс таба алмады, өйткені ол анықтамалық жүктемелерді жасайтын құрылғыларды орнату үшін таразы дизайнына қосымша құрылғыларды енгізуді талап етеді. Сонымен қатар, біз білетіндей, нарықта қазіргі уақытта жұмыс істеп тұрған және өндірілетін ауыр салмақты таразыларды тексеру үшін нақты жағдайларға сәйкес келетін эталондық жүктемелерді жасауға мүмкіндік беретін ұқсас құрылғылар жоқ.

Көріп отырғанымыздай, дәйекті ауыстыру әдісі де, таразыларды тексерудің ұсынылған салмақсыз әдістері де ауыр салмақты таразыларды метрологиялық сенімді тексеру үшін қажетті М1 дәлдік класындағы салмақтардың жеткілікті үлкен санының қажеттілігін жоққа шығармайды.

Тексерудің тағы бір қиындығы қазіргі уақытта қолданылатын салмақтардың дизайнымен байланысты. Қатені анықтау кезінде жалпы массасы ең үлкен салмақ шегінің 100%-ына сәйкес келетін салмақтар мен балласттық салмақтар таразының жүкті қабылдау платформасында орналастырылуы керек, бұл шектеулі өлшемдерде әрқашан мүмкін емес.

Бүгінгі күні кең тараған салмағы 500 кг және 2000 салмақпен жұмыс істеу ГОСТ талаптарын орындау қиын, себебі:

-500 кг цилиндрлік салмақтарды бір-бірінің үстіне қоюға болмайды;

– салмағы 2 тонна салмақты пайдалану оларды тасымалдауға айтарлықтай шығындармен байланысты, салмақтардың ұзындығы 2,3 метр, бұл жүктің сыналатын платформа таразысының аумағында шоғырлануына мүмкіндік бермейді.

Жүк қабылдау платформасының габариттік өлшемдері 15х3 м болатын жүк көлігі таразыларын тексеру кезінде жалпы массасы бар 30 тоннаға жуық 500 килограмм салмақты ғана орналастыруға болады. Бұл жағдайда таразыларды максималды салмақ шегіне дейін жүктеу қиын, тіпті мүмкін емес, тіпті әдетте әртүрлі көліктер ретінде пайдаланылатын балласттық салмақтармен – салмақтарды орналастыру үшін орын жеткіліксіз.

Осылайша, ауыр жүк көліктерінің таразыларын сенімді тексеруді (реттеуді) қамтамасыз етіп, қажетті жағдайларды жасау үшін, ең алдымен, М1 дәлдік класындағы салмақтардың жеткілікті санымен жабдықталған салмақ өлшейтін көліктер қажет.

Жоғарыда келтірілген мысалдар эталондық салмақтардың шектеулі салмағымен таразыларды калибрлеу және тексеру кезінде жасауға мүмкіндік беретін метрологиялық тұрғыдан дұрыс әдістерді іздеу міндеті өте өзекті екенін және, мысалы, өлшеу нәтижелерінің “Белгісіздігі” ұғымына негізделген қатені анықтаудың неғұрлым күрделі әдістерін қолдана отырып, таразылардың қателігін бағалаудың неғұрлым дұрыс әдісімен байланысты қосымша зерттеулерді қажет ететіндігін көрсетеді. Балласт жүктерінің массасын анықтау дәлдігінің анағұрлым жоғары класындағы Жаңа тексеру әдістері мен жаңа жүктеме өлшеу техникасын қолдана отырып, таразыларды тексерудің жаңа, метрологиялық негізделген әдістерін жетілдіру, іздеу, әзірлеу қажет.

 

 

«ҰССО» АҚ Ақтөбе филиалы

Метрология бөлімінің 1-дәрежелі маманы                                                                                                                      Боранбаев А.С.